Blog & nieuws

Rafael Nadal wint op hagelslag

rafa nadal platanoAfgelopen week sprak ik over culturele misverstanden op de Spanjeborrel. Na mijn presentatie zat ik aandachtig naar Willem van Oort te luisteren. Hij zei iets wat mij niet meer los liet, namelijk dat als je een product in Spanje wil verkopen je creatief en innovatief moest zijn én dus “geen hagelslag of stroopwafels , want deze vinden Spanjaarden gewoon niet lekker”.

Ik vind ze allebei wel lekker, dacht ik. Eerlijk gezegd moest ik wel wennen aan een boterham met hagelslag of pindakaas. Of die keer dat ik stroopwafels naar mijn ouders meenam, die nu nog in die kast staan. Misschien had Willem wel gelijk en ik ben te vernederlandst?

Het verhaal over de marktintroductie van de Bugaboo in Spanje zette mij ook weer op het puntje van mijn stoel.  Het was een moeilijk introductie tot een van onze prinsessen op de voorpagina van de Hola (de Spaanse Privé) stond met een Bugaboo. Vanaf dat moment stroomden de opdrachten binnen. De introductie was geslaagd.

Volgens Hofstede, hoort Spanje bij de onzekerheid vermijdende landen, “dit heeft te maken met de angst voor het onzekere, en dus voor alles wat anders is”. Je zou het misschien niet verwachten van Spanjaarden, we zijn in de ogen van veel buitenlanders vrij ontspannen, easy going en improviserend. Niets is minder waar, de Spaanse cultuur is vol met impliciete regels die niet zichtbaar zijn. Als de regels er niet zijn, raken wij in de stress.

Nieuwe merken en producten zijn moeilijker te introduceren in de Spaanse markt dan in Nederland met haar vele “early adopters”.  Wat anders is, is gevaarlijk. We zijn in principe angstig voor nieuwe dingen. Wat we kennen is altijd beter.

Wij moeten dus creatief en innovatief zijn. Rafael Nadal gooit zijn banaan weg tijdens de pauze van de finale van Wimbledon en pakt een boterham met hagelslag. Na een bloedstollende game slaat hij match point en wint voor de derde keer Wimbledon. Binnen no-time staan de hagelslagpakken in de schappen van de supermarkt van El Corte Inglés.

 

 

 

 

Share

6 Reacties op Rafael Nadal wint op hagelslag

  1. Lesley Aaij schreef:

    Leuk stuk Carmen en zo waar. Het kost behoorlijk wat energie om iets nieuws te introduceren op de Spaanse markt.

  2. Carmen Ripa de la Concepción schreef:

    Dank je, Lesley. Nu dat je weet waaran ligt, kun je deze kennis in jouw voordeel gebruiken. Of in ieder geval vanuit een ander oogpunt het bekijken.
    Suerte!

  3. Wat een leuk artikel Carmen! Vooral omdat ik gehoord heb van een stelletje dat een tijdje stroopwafels verkocht in Zuid-Spanje, ze kregen ze niet goed aan de man. Het spijt me natuurlijk wel voor hen. Is de introductie van een nieuw product in Spanje werkelijk zo moeilijk, in vergelijking met andere landen? De strategie van producten aan bekende mensen aanbieden, om ze zo een marketingboost te geven is een bekende strategie.Graag hoor ik verdere visies ;).

  4. Mirjam schreef:

    Leuk dit artikel!
    Heel herkenbaar. Ik heb een paar jaar terug in Sevilla workshops communicatie aangeboden. Ik werd geholpen door een vriendin die al een behoorlijk netwerk had daar. Zij geloofde in mij en wat ik te bieden had. Mensen wilden het op haar aanbevelen proberen. Zonder zelfs maar de inhoud te weten, haha…
    Zonder die ingang had ik niets kunnen beginnen daar omdat het toch snel wel ‘raar’ was allemaal. Als ze dan eenmaal participeren zijn ze juist wel heel bereid om er open in te gaan. Terwijl je in NL een half uur besteed aan hoe het programma van de dag eruit gaat zien bla bla, in Spanje staan ze klaar om te ‘ervaren’.

  5. Carmen Ripa de la Concepción schreef:

    Wat mooi beschreven, Mrijam. Het progamma is inderdaad minder belangrijk voor Spanjaarden. We zitten dan meer met de houding: “Nou, begin maar. Ik wil het nu weten wat dit erover gaat.”

  6. Jolien schreef:

    Heel leuk artikel en het klopt inderdaad ook met mijn ervaringen. Ik moet mijn vriend en schoonouders ook altijd erg benadrukken dat onze producten ook écht lekker zijn en uitleggen waarvoor wij bepaalde producten wel en niet gebruiken, soms zijn ze niet helemaal mee en willen ze het niet proberen. Zoals sla op een broodje NOT DONE in Spain, ze lachten mij zelfs uit, tot ik op een dag zag dat mijn schoonmoeder toch ook sla tussen haar broodje kip deed! Toen ik haar erop aansprak zei ze ‘al final no es tan rara, me encanta’. Ik ga zelf producten importeren in België uit Spanje, dus hopelijk verloopt dat vlotter dan omgekeerd. Voor de geïnteresseerden doen we dit uiteraard ook naar Nederland op aanvraag (Groot en kleinhandel verkoop.

    ps: Leuke naam Carmen, mijn vriend woont in La Línea de la Concepción ;)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *